تخته راش بوسنی
نوشته شده توسط : هانی

 

تخته راش بوسنی

تخته راش بوسنی را آشنا شدیم و جزئیاتی درمورد این نوع چوب را با هم مرور کردیم ، تفاوت های تخته راش بوسنی با تخته راش ایرانی را برشمردیم، در مورد کیفیت تخته راش بوسنی گفتیم که شرایط آب و هوایی در نوع و گرید کیفیت تاثیری مستقیم و مهم دارند، کاربرد و مصرف تخته راش بوسنی را در صنایع گوناگون مطرح نمودیم.

در مورد تخته راش بوسنی چه میدانیم ؟

در ابتدا می توان خاطرنشان کرد که تخته راش بوسنی با قطر و ضخامت های گوناگون از چوب درخت راش  بوسنی گرفته می شود، تخته راش بوسنی همانطور که ازنام آن  پیداست، تخته و چوبی است که از درخت راش در بوسنی بدست می آید و به همین دلیل به آن تخته راش بوسنی گفته می شود، تخته راش بوسنی یکی از انواع تخته راش است.


تخته راش بوسنی

خریداران و طرفداران تخته راش بوسنی همواره در پی اطلاعات و جزئیات بیشتری مرتبط با  این نوع چوب و تخته هستند و می دانند که تخته راش بوسنی یکی از گونه های انواع تخته راش است .

 

در ارتباط با فروش تخته راش بوسنی سایت های فروش آنلاین وجود دارد که مشتریان می توانند بنا به نیاز و قیمت تخته راش بوسنی خرید داشته باشند، تخته راش بوسنی در حوزه صنعت چوب جایگاه خوبی دارد، ضخامت و طول تخته ها، کیفیت ، رنگ، دوام و مقاومت تخته راش بوسنی از نکات مهم برای خریداران است.

درخت و تخته راش در ایران  

درخت چوب راش در شمال کشورمان ایران و در جنگلهای شمالی رویش دارند و ارتفاع این نوع درخت بعضا به ۳۰ تا ۴۰ متر می رسد، گونه های بسیار متنوعی دارد و از جنس و کیفیت متفاوتی برخوردار هستند.

 

چوب درخت راش به هفت نوع تقسیم شده است ،درخت راش برگ های پهن دارد، تخته چوب راش بافت متراکم و همگن دارد و به همین خاطر در صنایع مختلفی بکار می رود، موارد استفاده چوب راش در ایران بیشتر برای ساختمان و منازل روستایی است ،درخت راش در جلگه نسبتا نادر و کمیاب است ،در شهرهای گیلان و مازندران این درخت رشد و نمو دارد ،عمده درختان راش در ایران در روستای سنگده، دامنه جنگلی قله خرونرو از توابع سواد کوه می باشد.

 

گرمای زیاد برای رشد درخت راش مضر است ،درخت راش دارای ریشه های سطحی  و برای جنگلها با خاک کم عمق و خاک آهکی بسیار مناسب  می باشد، تخته راش از کشورهای دیگری هم وارد کشور ایران می شود از جمله روسیه، ترکیه، آلمان و بوسنی که هر کدام یک درجه بندی از لحاظ کیفیت دارند، درجه بندی کیفی چوب راش از گرید یک تا سه است ، با برداشت و قطع غیر اصولی این نوع درخت در جنگل های شمالی کشورمان باعث شده که چوب ایران با افت کیفیت مواجه شود.

تفاوت تخته راش بوسنی و تخته راش ایرانی

 همانطور که اشاره کردیم در کشور خودمان ایران در جنگلهای شمالی درخت راش موجود است ، راش ایرانی نسبت به راش خارجی رطوبت کمتری دارد و از نظر اندازه ، از راش خارجی کوچکتر هستند، به همین علت موقع برش و خرد کردن چوب ، راش خارجی ضایعات کمتری دارند زیرا که راش خارجی رطوبت بیشتری دارد.

 

تخته راش بوسنی کم رنگ تر از تخته راش ایرانی است ،تخته راش بوسنی به علت برخورداری از تجهیزات و ماشین آلات خشک کن از مرغوبیت بهتری  نسبت به تخته راش ایرانی برخوردار است.

 

کلا چوب های روسی از محبوبیت خوبی در بین مردم  دنیا برخوردارند ، چوب ها در محیط های سرد و گرم دچار تغییرات در اندازه می شوند اما چوب های روسی  انبساط و انقباض بیشتری پیدا می کنند،همین امر باعث میشود که معمولا در محل اتصال مصنوعات این نوع چوب،  ترک های سطحی ایجاد شود و شکاف عمیقی در آنها بوجود نمی آید ، لذا می بینیم که شرایط آب و هوایی و این جزئیات در کیفیت و قیمت چوب ها نقش بسزایی دارند، با تحقیقات علمی و فنی جامع می توان به  این تفاوت ها دسترسی بیشتری پیدا کرد.


کاربرد تخته راش بوسنی

تمامی چوب ها از جمله تخته راش بوسنی کاربردها و مصارفی دارند، تخته راش بوسنی برای ساختن در و پنجره، تراورس راه آهن، میزو صندلی، مبل و صندوق استفاده می شود،از سلولز تخته راش بوسنی پارچه های ابریشمی لطیف و خوبی تولید می شود، زغال و هیزم این نوع چوب نیز با کیفیت و مرغوب است.

 

مصرف و کاربرد تخته راش بوسنی در هر کشوری متفاوت است ، در برخی از کشورها از تخته راش بوسنی برای ساخت وسایل ایمنی و رهایی از غرق شدن، قالب کفش و آستر،آلات موسیقی، ساخت درب بطری و درپوش های لوله ای استفاده می شود و با توجه به صادرات تخته راش بوسنی به دیگر کشورها، کاربرد این نوع چوب بنا به کشور، منطقه ، فرهنگ ،سلیقه و نیاز متفاوت است.

 

ورق تخته راش بوسنی نیز کاربرد و مصارف بسیار متنوع در صنایع مختلف دارد، یکی از متداول ترین مصرف این نوع چوب در صنعت مبلمان و دکوراسیون است ، طراحی و دکوراسیون های داخلی و خارجی با استفاده از تخته راش بوسنی به زندگی تغییری نوین داده است.





:: بازدید از این مطلب : 4
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 11 آبان 1398 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: